måndag 1 juni 2015

Undrens tid är ej förbi... Nu är det sommar i nord...

-"Good afternoon ladies and gentlemen, this is your captain speaking... Vi går in för landning alldeles strax och jag ber er spänna fast säkerhetsbältena och stänga av mobiltelefonerna. Pga vädret kan vi vänta kraftig turbulens under landningen."

Sommarlov! Efter en lång termin på sina jobb går barnen in för landning. Jag vet inte hur det är hos er idag, men jag fotograferar inga sommarlediga barn som glatt kramar varandra! Luften är fylld med lättretlighet, bråk, otrolig retlusta samt samarbetssvårigheter! Efter en vinter med egna rutiner på olika platser ska de lära sig vara hemma, tillsammans. Trötta, precis som oss vuxna när vi får semester, orkar de inte hålla humöret i schack när nån retar dem. Helt naturligt egentligen! Det tar en tid att varva ner. Det har idag fått mig att tänka på när vi sist flög in över Bangkok International Airport, planet kastades runt rejält av turbulensen och åskblixtarna ljungade runt oss. Men vi kom ner, fast inflygningen tog tid och var rätt obehaglig. Det hör till livet! Jag är glad att jag får vara med, att jag får uppleva det. Även om man sliter sitt hår när grejer, riktigt hårda saker, flyger genom luften för att träffa brorsan rätt i skallen. För att denne var på fel plats på fel tidpunkt, läs; visade sig överhuvudtaget. Jag är i dag fredsbevarare, klagomur och allmän ordningspolis! Precis som det ska sommarlovets första dag!

Men hör ni, låt mig berätta en glad nyhet: Jag har jobbat i trädgården! Och vet ni vad? Jag har tyckt om det!!! Värt tre utropstecken. Det är fruktansvärt länge sen jag kunnat använda orden: tycka om och trädgård i samma andetag. Det känns skönt! Undrens tid är ej förbi!

Vitroten och brännässlorna har fått leva gott i min rabatt i många år men nu har jag tagit tag i det och börjat gräva. Inte bara för att jag verkligen måste, utan också för att jag verkligen ville. Ni noterar att jag skriver rabatt i singular, inte rabatter i pluralis. Jag är till utbildningen trädgårdsmästare, men antalet rabatter är en! Jepp! Nåja, nu beror det på att vi bor på Steinbacka också. Här är så stenigt att det är nästan stört omöjligt att gräva en rabatt utan grävmaskin. Min spade är sen länge böjd och snart oanvändbar av all sten den stött emot.

För första gången på evigheter känns det inte som om jag får andnöd vid första spadtaget. Jag klarar av att gräva i rabatten utan att må rent fysiskt illa. Jag har inga förhoppningar om nya större trädgårdsprojekt inom snar framtid, men jag ser fram emot att nu kanske kunna njuta av det lilla jag har. Jag hoppas att trädgårdsutmattningen börjar vara över, men den är och har varit, ett faktum! Nu har vi rivit gamla uthuset här ute på gården. Vi står i beråd att så småningom bygga nytt garage. Det är ingen vits att anlägga nya trädgårdsprojekt innan det är klart eftersom här ska fyllas och grävas och byggas. Men jag har börjat hoppas på att hitta en plats för björnbär i min trädgård, kanske också blir antalet rabatter fler så småningom. Åtminstone ska jag och barnen så dill och persilja i odlingslådorna. Jag har alltså för första gången på tre-fyra år köpt ett par fröpåsar. Jag överväger till och med att köpa en pelargon eller två i år...

Antalet påbörjade stick och virk projekt är för tillfället fyra. Ett projekt står stilla på grund av fel i utrustningen. Kabeln håller på att gå av på mina rundstickor i storlek 2,5. Vågar inte sticka mer innan jag skaffat ny. Jag ska sitta ute och sticka sen när det slutar regna nångång, och titta på mina blommor. Det är sommar och vi försöker landa i vilan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar