tisdag 4 augusti 2015

Vedlada


Jag har en ny favoritplats. Min efterlängtade kaffe terrass / lekstuga är på plats. Okej då, det är en vedlada, men som jag har längtat. Jag är ju vedgalen, så det är nog min lekstuga! Näst stickning och virkning finns inte bättre terapi än ved. Jag gillar att stapla ved! Så pass märkvärdig är jag! Och nu har jag äntligen fått en plats att stapla veden i. Ved är vackert. Ved är intelligensbefriat och monotont, ett verkligt smutsjobb och extremt avkopplande. Ved kan man kasta om man känner att man behöver kasta saker. Ved är på många sätt min ventil, mitt eget lilla hemmagym.

Det fina med den här ladan är, förutom vettig och nödvändig vedförvaring, att vi nu fått en plats i morgonsolen. Den lilla verandan är perfekt för en kopp morgonkaffe och välskyddad för nordanvinden. De bastanta plankorna verandan är gjord av är arvegods. Min pappa hade tagit tillvara de uråldriga golvplankorna när min farmor och farfars släkt hus revs för nåt år sen. Det är rätt mysigt att sitta där med sin kaffekopp och njuta "heimani i skick". För efter att ha rivit rätt många små hus på tomten börjar vi snart ha "heimani i skick". Ska bara bygga ett garage än och måla huset... Färdiga blir vi väl inte misstänker jag.

Men det är roligt med projekt! Projekt som för framåt och förbättrar. Man lär sig massor och jag är stolt över min gubbe som likt en treåring; kan själv! Vi fuskade lite, vi timrade inte upp ladan själva. Den kom med budbil hel i ett paket och lyftes direkt på plats. Plockepinn varianten hade tagit väl mycket tid i anspråk. Men golv och tak har gubben fixat med hjälp av barnarbetskraft. Det är lärorikt på fler sätt för yngre och äldre att lära sig lägga tak. Sen erkänner jag att jag drog på munnen åt två tonåringar som satt på taket och måttade, skruvade och höll i plåt och samtidigt skrålade högt: "Today I don´t feel like doing anything. I just wanna lay in my bed. Cause today I swear I´m not doing anything! Nothing at all!"

Vi firade taklagsfest med blåbärskaka och vaniljkräm. De var alla inblandade värda!

Nu är det roliga kvar för min del, att fylla den med ved.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar