söndag 26 april 2015

Regntankar

Regnet smattrar på fönster bläcket, söndagsfrid, söndags ro... Jag har längtat efter att hinna sätta fingrarna på tangenterna. Barnen roar sig själva och min man har åkt för att jaga fotbollen i regnet. Han har jagat den många år nu och inte fått fast den. En ny "sista säsong" har börjat.

Jag har haft mitt huvud fullt av ord men inte tiden att få ut orden. Jag saknar tid att skriva! Det krävs ensamtid och det finns inte mycket av den varan i mitt liv just nu. April har dessutom som vanligt inneburit ett större projekt vad gäller hus och hem. I april i fjol rök golvet i ett rum, nu sker det saker utomhus hos oss. Vi njuter av att göra saker tillsammans som familj och vi är inte rädda för att bli smutsiga. Vilket gör att denna plats på jorden är perfekt för oss. Vi har under årens lopp förändrat och förbättrat, förnyat samt alltid förfärats över vad vi gett oss in på. Det är nu i dagarna tretton år sen vi fick syn på en annons om ett hus till salu. Vi fick ett bönesvar och ett hem!

Jag har funderat vidare kring detta med vad jag ser och inte ser av saker som finns runt mig. Det här är saker som förändras. Förr såg jag blommor vart jag än såg, nu noterar jag dem knappt fast det säkert finns växter runt mig som förr. Jag har förändrats under livet. Jag har gått vidare och jag har lärt mig nya saker som nu inspirerar mer. Jag får numera fundera vad blommor heter, namn som förr bara fanns där och kom som rinnande vatten på både finska och latin. Nu vet jag vad de talar om när nån nämner mediciner som Furesis och Marevan. Jag som aldrig förr varit minsta intresserad av sjukvård!

Jag har utvecklat mitt handarbetande och framför allt min förmåga att göra saker klara. Ufo korgen finns, men det är sällan nåt ligger länge där. Jag är så glad över min hobby! Jag njuter av att vara kreativ! Jag fasar fortfarande ibland för att visa er det jag gjort! Ibland för att det alltid finns folk som har åsikter. Ibland för att Jantelagen säger att jag inte borde lägga ut bilder på allt. Känner mig riktigt "pjaso", vem behöver så här mycket sjalar? Men jag är faktiskt så här insnöad! Och de brukar komma till rätt ägare så småningom mina sjalar. Sen finns det väl folk som tycker att jag borde blogga som folk. Jag menar, länka till mönster och nämna mönsterskaparen när jag visar nåt jag gjort. Skriva riktiga "hur göra" inlägg... Ursäkta och förlåt! Jag är dålig på sånt! Det mesta av mina mönster hittar jag gratis på Drops Design, Järbo eller på Ravelry. Sen kan jag få nån "halv idé" från nån bild på nån blogg jag surfar förbi som hastigast. En idé jag sen gör nåt eget av. Som den här, mitt senaste projekt att bli klart:


Har under en längre tid samlat på mig små, pyttesmå, nystan restgarn i en påse. Nu fick jag då en idé häromdan. Jag har ingen aning om var jag såg mönstret, eller åtminstone nåt som liknar det där. Men ett enkelt rutmönster blev en sjal. Pyttesmå nystan blev nåt fint. Riktigt nöjd faktiskt! Bilden ljuger om färgen, men det är beige och vitt samt olika nyanser av grönt.

Bättre bloggare brukar ju lotta ut saker och ting mellan varven... Nu tänkte jag göra det samma. Den som bäst kan motivera varför denna sjal är just din, får den. På första maj meddelar jag vinnaren!

2 kommentarer:

  1. Den där skulle passa mej bra som är hemma med en en veckas bebis. Skulle värma mina axlar skönt! Beundrar dina alster då jag själv bara kan sticka pannlappar och virka långa maskar. :)

    SvaraRadera
  2. Den där skulle passa mej bra som är hemma med en en veckas bebis. Skulle värma mina axlar skönt! Beundrar dina alster då jag själv bara kan sticka pannlappar och virka långa maskar. :)

    SvaraRadera