måndag 23 november 2015

Oj det blev visst vinter...

I dag gav Morsans Teater årets föreställning av den tragikomiska monologen: "Oj det blev vinter." Pjäsen är lite olika varje år, ett par år nu har jag lyckats prestera en rätt pedagogisk variant om jag får skryta. Ni vet, att i god tid förse den växande generationen med lämpliga kläder enligt aktuell väderlek samt utetemperatur. Det blir ju vinter förr eller senare varje år. Borde ha lärt mig det under mina år som mor. Men eftersom vintern dröjt med sin ankomst och jag haft mer på gång än de senaste åren har jag helt enkelt inte kommit mig för att plocka fram behövliga storlekar och kolla handskar och skor.

I lördags kom snön, med besked. Skippade gymmet och fick lov att skotta snö en dryg timme, vare sig jag ville eller inte. I morse skulle barnen i väg i minusgrader och snö. Årets föreställning av "Oj det blev vinter" blev speciell, kan jag lova! Direkt hemkommen efter vaknatt på jobbet rusade jag runt som en yr höna och letade vantar, vinterskor och varmare jackor utan att egentligen veta vad och var jag skulle söka. Jag borde egentligen inventera klädlagret varje vår, med foton och aktuella storlekar i lager för jag har noll koll på vad jag stuvat undan när jag ska ha fram det. Sen har vi begränsat med förvaringsutrymme, vilket betyder att jag plockar undan vinterkläder på många olika ställen på våren. Sen har jag ingen som helst aning om var när snön kommer. Tur jag har ledigt i morgon så jag hinner få överblick av läget samt skriva inköpslista. Jag vet inte vad det är med min garderob, men skor och jackor krymper...


Det är intressant och intensivt att vara förälder annars. Tonårsförälder i synnerhet. Har inte ännu fått kläm på det här med tonåringar, men några saker har jag noterat:

Tonåringar har en tendens att föröka sig på nolltid. Det är härligt att barnen har kompisar! Seriöst alltså! Jag tycker om att ha dem här. Kaffekonsumtionen har ökat rejält under senare år. Antalet matgäster runt bordet kan bli fler än man anade när man planerade menyn. I söndags blandade jag likt bonden Paavo, bark i brödet eftersom matgästerna var två när jag började koka, när maten var klar var gästerna fyra. Alla blev mätta och skratten och pratet runt bordet var tack nog!

Tonåringars inre klocka går i otakt med klockan hos 40+are! Jag övar mig att orka var uppe tills de ska hem, nån måste ju hämta dem mitt i natten... Detta betyder att båda parter kompromissar rejält vid tids förhandlingar!

Tonåringar hör sånt man inte säger, tolkar och tyder det man faktiskt säger till egna fördelar. Tonåringar växer så det knakar och åtminstone den maskulina varianten äter extrema mängder mat!

Jag har massor att lära mig, gör misstag och tusen fel. Men de har massor att lära oss och vi dem. Måste bara orka med musiken, ovanorna och försöka minnas att de är under tillväxt. De borde inse samma gällande oss föräldrar; stå ut med musiken, ovanorna och minnas att vi är under tillväxt vi också.


Jag har beställt garn från ad libris. Järbos Finlands garn måste testas, men jag är inte nöjd, tyvärr. Randar sig inte alls som jag hoppats och så är det för tunt för min smak. Men det får ligga i mitt lager och vänta på sin tur i inspiration. Det blir nog nåt av det så småningom. Garnlagret har jag bättre koll på än barnens kläder får jag erkänna. Just nu gäller : Så mycket garn, så många ideér, så lite tid... Har tusen projekt i huvudet, på önskelistan och massor av skojigt garn i min skattkista. Hoppas att innehållet där inte krymper som i kläderna i garderoben!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar