måndag 9 mars 2015

Det våras!


Solen skiner, och vinden viner! Det våras, men våren passar än så länge bäst att njuta av från insidan. Trots att temperaturen krupit på plussidan är det isande kallt i dag.

"Julen varar ända in till påska..." Almanackan visar mars och snön smälter ute, men har ni sett hur fina mina julblommor är?! Mina två amaryllis blommar som bäst, fast det närmar sig påsk. Det är helt fantastiskt hur de blommat! För de var vackra när det var jul också.

"Och julen varar ända in till påska. Men det är inte sant och det är inte sant, för däremellan kommer fastan." I år har jag försökt ta till mig fastan. Jag försöker, utan att skryta eller yvas, leva mera avskalat. Ta tag i vanor samt ovanor. Få ny fart med goda vanor. Jag behöver inte den där kakan, eller chokladen, egentligen. Jag behöver inte mer garn, egentligen... eller kanske...

Ett uttalat löfte inför fastetiden är att inte köpa mera garn före påsken. SVÅRT! Fast mitt garnlager inte direkt sinar... Får väl officiellt erkänna att jag är en YARNOHOLIC. Det är hälsosamt att ibland låta bli nåt som betyder mycket för en. Men snart är det påsk!

Det säkraste vårtecknet är inte talgoxens titituu, och inte snösmältningen. Jag börjar virka vitt! Det är lika osvikligt vårtecken som påskbrasa och barnlek i vattendiken! Alltid vårvitt, jag virkar nästan aldrig vitt övriga tider på året. Märkvärdigt! Nåja, numera gör det inte så mycket som förr. Förr var jag lika osvikligt svart om fingrarna när det blev vår. Fingrarnas färg har ändrat betydligt vårtid sen trädgårdsmästaren blev vårdbiträde. Från konstant smutsig under naglarna till rätt desinficerad.

Ni kanske inte ser vad som står på garnnystanen. Underbara fynd från loppis. Kritvitt bomullsgarn för det totala priset av 1 euro och 10 cent. Det borde räcka till en sjal. Har hittat ett nytt spindel mönster som måste testas. Ännu ett spindelmönster! Så här långt ett nytt favvo mönster!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar