söndag 30 november 2014

Första advent



Ännu en vecka till ända. Ännu en sjal till lagret. I morgon skriver vi december. Vi har firat första advent med gudstjänst o hantverkarmarknad. God mat o chokladtomtar... Parmiddag med goda vänner o äldste sonen på läger.

Jag har tagit mitt beslut. Det var dags! Tjänstledigheten har gett mig välbehövlig eftertanke o beslutet mognade fram. Tack o hej blommor o kundservice. Välkommen nåt nytt... Välkommen osäkra inhopp-vikarie tillvaro. Jag har sagt upp en fast tjänst till förmån för en väldigt osäker framtid rent ekonomiskt. Men jag trivs inom åldringsvården o stannar där. Med lite vemod i hjärtat, och full av tacksamhet efter många år på blomsterhandeln med underbara arbetskamrater o fina kunder, men med vetskap om att jag gör det rätta just nu, vänder jag blad på riktigt. Allt har sin tid!

I många år har jag jobbat med människor o trivts. Det gör jag nu också o trivs, på ett annat sätt. Inom kundservice har man sällan tid. Som vikarie på ett äldreboende har jag tid. Du kan inte rusa fram, de kan helt enkelt inte gå så snabbt. Jag har Tid för min familj o för mina extra barn som betyder oerhört mycket för mig. Det känns som om prioriteringen mognat fram. Det finns Nån som vill det här o sanktionerar mina hjärteval. Allt är inte pengar här i världen! Det är det här jag ska göra nu, fast jag aldrig aldrig nånsin skulle jobba inom vården. Mina svägerskor o min syster, alla vårdare till yrket, gnuggar väl händerna efter alla mina kommentarer under åren, om att jag verkligen inte skulle vilja jobba inom vården.

Snart december o ni får finna er i att inte få så många bilder på handarbeten. Det kan hända att nåt ska ner i nån tomtesäck, vem vet... Men annars hände det som händer ibland, inspirationen bara försvann. Som om nån dragit ur proppen. För det mesta har jag två, tre projekt på gång, bara att ta tag i nästa när ett är klart. Men plötsligt var det tomt i skallen. Ingen inspiration alls. Bra med en kreativ paus kanske...

Men kärleksknutarna fortsätter fasinera mig. Den här är virkad i Novitas Hanko garn, till en del gjort av återanvänd bomull. Gillar garnet, tjockt o rätt mjukt, perfekt för kärleksknutar. Är man allergiker är det dessutom ett fantastiskt alternativ till ull garn...



Jag har övervägt att sluta blogga eftersom jag ändå inte hinner med min blogg som jag skulle önska, men jag vill ändå fortsätta. Jag får inse att tiden inte finns just nu, men kanske nångång o ibland. När jag inte har tid har jag tusen fina formuleringar i min skalle. Jag har tusen saker jag vill skriva om men allt är som bortblåst när tiden finns. Sen är jag 40+ o förstår att hålla käft fast jag med ålderns rätt skulle kunna ha åsikter om en hel del. Jag är inte den som bloggar av den orsaken, att påverka o ha åsikter. Jag handarbetar o är mamma. Det är orsaker nog för mig att våga mig ut i bloggvärlden, trots min oproffsiga stil o oregelbunda uppdatering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar