torsdag 1 januari 2015

Året som gick


Gott Nytt År vänner!

Jag gillar att summera o knyta ihop säcken inför ett nytt år. Året som gick har varit intressant på många sätt o vis. När jag tänker bakåt är det först o främst människorna jag minns. Nya människor vi fått träffa o börja lära känna, gamla som funnits där som trygghet o tröst. Sen får vi också inse, så här i medelåldern, att folk som betytt mycket för oss under åren som gått, flyttar till ny permanent adress Hemma Hos Herren efter att ha bott på Himlavägen här nere. I ymningt snöfall fick vi följa min mans gudfar till gravens ro o Himlens glädje strax före jul.

Jag har tittat igenom datorn, o på de foton som där finns från 2014 o noterar att vi gjort väldigt mycket vanliga saker. Och en hel del lite mer ovanliga saker. Efter att ha raderat ett par hundra foton som dottern tagit, typ selfies i parti o minut, finns många minnen kvar. Ska jag välja en bild från året som just tagit slut är det bilden ovan. Fritt fall, på Power Park, en het dag i juli. Den får symbolisera 2014! Min vårdledighet tog slut samma dag bilden togs o ja, vi kastade oss ut i ekonomiskt fritt fall då jag valde att inte gå tillbaka till mitt gamla jobb. Jag valde en osäker framtid utan direkta löften om säkert jobb. Men som på Power Park, kommer korgen ner, landar på fast mark o alla lever, om än på skakiga ben. Allt har sin tid o tiden var inne. Jag trivs o vi lever än. Och framför allt mår jag bättre än bäst!

Bilden från Power Park är också väldigt historisk på ett annat sätt. Min man är där uppe! Och han lever än, trots detta. Han blev utmanad av den fina vän vi hade med oss o att just HAN, som helst står med båda fötterna på jorden, åker Fritt Fall visar att man i rätt sällskap vågar mer än man tror. Men hatten av för honom som fick min gubbe att ens överväga Fritt fall!


Det stora projektet i år var naturligtvis den länge planerade renoveringen av vårt vardagsrum. Som ni ser hade min man ett stort projekt under sin extra ledighet. Men det blev till stor belåtenhet. All gammal halm o spån är borta o under det nya trägolvet finns modernare isolering som håller fötterna varmare. Vi trivs mycket bättre där nu o efter en sväng till Ikea slapp vi även vår blåa "äckelsoffa" som började gå upp i sömmarna.


Det bästa under året är ändå bygget av sommarvillan! Den enda sommarvilla vi nånsin kommer att skaffa. Det vågar jag lova offentligt. Badtunnan är efterlängtad o välkommen. Vi har badat flitigt o nyårsvännerna fick en blöt fest igår kväll. Vi är verkligen inga "sommarstuge människor", så det här är perfekt. Det här att släpa grejer till och från ett sommarboende är inget för oss! Vi kopplar av o kommer bort när vi sätter oss i tunnan, några meter från huset o kan enkelt gå hem igen efter "villavilan". Underbart! Tänk så bra att alla får göra som dom vill!

En husbilssemester har vi drömt om o det fick vi göra i somras tillsammans med farmor o farfar. Viktiga minnen på många sätt! Känns extra viktigt just nu när hälsa o krafter inte är självklara. Vi måste försöka att ta hand om varandra medan vi får ha varandra. Det får blir utmaningen inför 2015!

Vi vandrar vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar