söndag 22 januari 2017

Top 5 från fjolåret.


2016 var ett intressant handarbetsår! Köpte inget garn på hela året, utöver ett par nystan jag nödvändigt behövde för att få projekt färdiga. Det har varit synnerligen intressant att ha köpstopp! Mitt garnlager var stort och då jag inte fick köpa något var jag tvungen att inspireras av det som fanns. Och inspirationen flödade! Jag försökte dessutom göra färdigt halvfärdiga projekt som legat och väntat på sin tid. Jag har gjort både större och mindre projekt, och jag kunde bokföra 52 projekt färdiga. Detta berättar jag inte för att skryta hur duktig och produktiv jag är. Jag berättar det för att ni ska få en uppfattning om hur viktigt mitt handarbetande är för mig. Jag försöker hålla mig i balans, både fysiskt och psykiskt. Mitt virkande och stickande håller mitt psyke i något så när balans. Alla behöver nåt som ger vila och avkoppling och det här är min grej.

Ni ska slippa bilder på 52 olika projekt! Här kommer top 5:




Jag kan dela in mitt handarbetande i vanliga projekt och i HjärteProjekt. Jag vet att jag skrivit om det förr, men under året som gick har detta blivit helt klart för mig. Det är en speciell känsla när jag virkar på ett HjärteProjekt. Virkningen flyter på snabbt om det är ett böneprojekt och jag bara vet vem som ska ha det sen. I den kategorin gjordes ett par projekt under fjolåret. Bland annat babyfilten i återanvänd bomull ni redan såg i mitt första inlägg för året. Varje maska var en bön och mönstret bara föddes i mitt inre. Klar etta i grenen: Favoriter från 2016.


På andra plats kommer en Selma filt som jag äntligen fick klar åt min systerson. Hans bröder har också fått filtar i mommos mönster. De fick sina som små nyfödda, men stackars M fick vänta på sin tills han började skolan... 7 år är inte direkt acceptabla väntetider för beställningar från Nillas Virkstad men han fick en större filt när han väl fick den. Nu har jag gjort en Selma filt till, den ligger här färdig och väntar på ett nytt litet syskonbarn som borde komma när som helst.


Favorit nummer 3 är den här, virkad i bomullsgarn. Köpte en massa nystan i olika färger på super rea för flera år sen och jag har inte vetat vad jag ska göra av dem. I våras började jag virka rutor och det blev en stor filt som jag gillar väldigt mycket i slutändan. Den ligger ännu här i väntan på rätt ägare.


På fjärde plats hittas en verkligt speciell liten filt. Den har blivit till under en lång tid, två år för att vara exakt. Den går under kategorin böneprojekt och virkmässig utmaning. Jag började för rätt länge sen virka afrikanska blommor i blå/vitt. Samlade blommorna på hög och visste verkligen inte vad jag skulle göra av dem. Sen under året hittade jag ett rött nystan i mina gömmor och började fylla på med röd/vita rutor på stranden i somras medan barnen simmade. Plötsligt såg jag de thailänska färgerna och jag visste vad det skulle bli. Sen visade det sig att den blev klar i rättan tid. Montering av afrikanska blommor är en utmaning som tar tid så jag hann be rätt många böner innan den var klar.



Jag har under året som gick suttit på skolbänken och kunnat konstatera att jag lyssnar allra bäst då jag virkar under föreläsningen. Jag stickade ett par sjalar medan jag lärde mig skelettdelar och hjärtsjukdomar. Jag har virkat mormorsrutor medan jag funderat på mental ohälsa och dessa rutor blev en babyfilt som ska åka iväg med Drängstugan till nån som verkligen behöver den. Mina små pyttenystan får värma nån liten någonstans. Favorit nummer 5!

Garnlagret minskade under köpstoppet men tömdes inte alls på långa vägar. Jag har dessutom vänner som sett till att garnabstinensen inte blivit för svår. Jag har kontakter som ger mig påsar med små nystan de inte behöver. Jag går igång på en påse restgarn. Det är underbart hur en sån påse ger mig inspiration av bästa sort. Filtar, sjalar, sockor och mössor, allt kan födas ur en påse garn och jag mår bra på kuppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar