onsdag 12 februari 2014

Symaskin

Ni som känner mig vet att jag har ett problematiskt förhållande till symaskiner. Jag älskar att handarbeta men jag har svårt med att sy. Jag och symaskiner kommer helt enkelt inte överens! Min mamma sydde alla mina kläder när jag var liten. Hon är jätteduktig att sy. Men min lillasyster fick tydligen all hennes sytalang o inspiration, för av dessa egenskaper har jag fått absolut ingenting!

Nu tror jag ju att det till en del beror på att jag inte ens försökt, intresset finns inte där. Det gör ju också att jag tror att jag inte klarar att sy annat än att fålla gardiner. Men få se om det blir ändring på den saken nu.

Det hela började med att min son kom hem med symaskinskörkort från skolan och ville testa sy här hemma. Naturligtvis fick han det, men jag förvarnade honom; min skrutt symaskin krävde lite specialbehandling och mycket tålamod. Han kunde inte tro att den var lika lätt att sy på som de maskiner som finns i skolan. Jag letade fram den från sin gömma lääääängst in i garderoben, och torkade bort dammet. Han skrattade när jag började med att ta fram en bordskniv, den skulle senare behövas för att peta ut "back-knappen" som alltid fastnar in. Han började, men så var nåt fel, det gick helt enkelt inte att sy... 

Om jag har svårt med symaskiner överlag har jag ännu mer svårt att klara av dem när de inte fungerar! Nu hittade jag faktiskt felet o insåg att jag behöver nya tillbehör. Den sista jag av ägde av plasthylsorna för undertråden hade gått sönder. Jag konsulterade min mor som erbjöd sig köpa nya hylsor då hon själv hade ärende till sytillbehörsaffären. Jag väntade mig alltså en liten påse, liten nog att få ner i fickan då vi stämt träff i stan senare. -"Njaa, sa far, det blev ett större paket, så det ryms nog inte i fickan..." De hade fyndat en ny symaskin åt mig, mina tokstollar till föräldrar! Min far är rätt bra på att pruta o hade fått till en bra deal på 40 euro, då ursprungspriset legat på 100 euro. Så ny är den ju inte, men nog ny för mig o betydligt bättre i skick än min gamla. Jag tackar. Nu ska här sys både av min son och hans mor, tror jag. Lite inspirerad faktiskt! Om jag minns rätt har jag ett litet tyglager nånstans... Måste bara försöka minnas var!

2 kommentarer:

  1. Tänkte kommentera på fb, men tänkte att det är roligt att få någon kommentar nångång på bloggen också.

    Roligt med ny symaskin. Vad är det för märke?

    Och mitt förhållande till stickor och virknålar är ju jämförbart med ditt förhållande till symaskiner. Jag fick inget av den inspirationen och kunskapen och jag är glad åt det. Det blir liksom enkelt att idka byteshandel när intresset ligger lite olika.

    /lillasyster (hon som besitter syinspirationen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De hade kommit över en Singer. Med lite prydnadssömmar till och med... Men jag överlåter med varm hand sytalangen åt dig. Jag älskar mina virknålar o stickor. Vi håller fast vid dealen: du syr åt mig- jag virkar åt dig!

      Radera