tisdag 25 februari 2014

Sportlov

Det är faktiskt sportlovsvecka, fast det känns som påsklov när man är ute. Jag är ingen vinter sportare, så jag gnäller absolut inte över plusgrader och snöbrist. Vädret är perfekt! Perfekt för att umgås, vila o ta det lugnt! Läsa, handarbeta o träffa vänner kräver ingen snö eller vallning! "Snor o snörvel lov" för egen del, kan meddelas. Tog solidariskt över makens avlagda förkylning efter att jag jobbat veckans enda skifte på måndagen. Nu njuter vi bara. Hela familjen är lediga och det är så skönt att få skrota på hemma och vara tillsammans.


Jag fördjupar mig i ny litteraturvetenskap. Jag har, som tidigare skrivet, inte ro att läsa böcker för egen del just nu. Men Ted Forström är säker, lättläst, ett par meningar per sida är lagom. Trevlig och träffsäker! Kände mig "Gunillamående" här i helgen. Ett ord som enligt Ted borde finnas. Gunilla, ett gammalt namn + illamående = plötslig känsla av ålderdom. Sonen kommer från discot o berättar om nån kille han språkat med o far i huset känner igen efternamnet o konstaterar att killens far troligen varit gammal klasskamrat till honom. Precis så minns jag tongångarna gick när jag var liten när mor o far skulle reda ut vem nån var o fick gå en generation tillbaka för att placera folk. Och huvadåda vad jag jag tyckte de var gamla då mina föräldrar. Nu är jag lika själv...

Ett annat favoritord ur Ted´s bok som fastnat är "Efterrättegång"
Efterrätt + rättegång = verbal process om vem som ska äta, eller har ätit, det sista av något gott. Genialiskt! Risken finns att vi får ta en efterrättegång angående den sista lilla glassbiten som finns i frysen.

Sen måste jag ju bara passa på att dela VHESSE. Det ska vara en före detta Purmobo att komma på förklaringen till detta nya ord: VHS + Esse = En ort som hade sina glansdagar på 80-talet... :)


Ni som tittat på Maria Wern på tv, polisen på Gotland... visste ni att hennes son har en detektivbyrå? Mellankillen o jag håller på att plöja igenom böckerna om Emil Wern. De här hittade vi på biblioteket igår kväll och jag vet inte om han eller jag gillar dem mer! Moster hade kommit över tre hittills olästa Biggles böcker åt storebror på loppis och lillasyster lånade Lilla spöket Laban o Labolina. Så låt det regna o storma, vi är redo!

Jag har, äntligen, hittat rätt projekt åt ett "problemgarn" så nu ska här virkas. Jag har i min ägo tre nystan Nallegarn, aloe vera till och med, men jag gillar INTE färgen och då har jag svårt att göra nåt av det. Smutsorange, utgången nyans naturligtvis, fyndad nån gång för länge sen, återigen... Har säkert påbörjat 3 olika projekt i garnet, "fått leido" och dragit upp. Emedan jag i fredags försökte hålla ögonen öppna för att vara vaken då sonen kom från discot googlade jag nya mönster och nu äntligen tror jag att det blir nåt av de där nystanen som legat i min skattkista o stört mig en tid.

Sportlov... kvalitetstid, vila o avbrott.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar