söndag 4 maj 2014

Vi renoverar

Vi har bott 11 år i vårt hus nu. Vi renoverade nedervåningen när vi köpte huset, byggde rum på vinden ett par år senare och nu har vi börjat om på nedervåningen. Vi har funderat på det en tid och nu har vi påbörjat renoveringen av golvet i vardagsrummet. Det sista golv som vi inte gjort nåt åt. Vi har länge känt behovet, nämligen kalldraget runt fötterna vintertid. Nu är det dags! Spånen o halmen som fungerat som isolering sen huset byggdes på 1938 har för länge sen gjort sitt o blir nu utbytt till något modernare isolering. Vi visste vad som kunde vänta under det gamla trägolvet eftersom vi gjort det här i två rum tidigare. Vi visste att det skulle bli dammigt utan dess like att få ut det gamla. Men nu är det ute, min man kämpade på i dammet o jag gör nu tappra försök att få ut dammet som spred sig i stugan trots försök att hålla det borta. Under halmen fanns ett lager kalk som effektivt spred sig i ett fint lager damm precis överallt i detta hus. Under ett par intensiva dagar rök golvet o under ett par dagar till byggdes nytt bärlager med hjälp av killarna från Byggakuten. Vi hade högt till tak där under att par dagar o funderade på alternativa lösningar för vårt vardagsrum, swimmingpool, vinkällare, dessa kombinerade...osv... Det vore möjligt eftersom det under vardagsrummet finns en källare med ingång utifrån. Vi fick många förslag från vänner o grannar men det förslag som killarna gillade bäst var nog förslaget att bygga en hiss från källardörren under golvet direkt upp till vinden för att de om nåt år skulle kunna smyga hem på småtimmarna utan att behöva komma in i huset o bli tvungna att tassa på direkt utanför mamma o pappas sovrumsdörr. Det nya trägolvet är inne, dock ännu på torkning ett par veckor innan det kan läggas klart. Vi planerar måla taket o sätta upp nya taperter i samma veva. De gula är inte längre vi, inte på nåt sätt, o jag längtar såååå efter att få bort dem!

Som brukligt var på den tiden det här huset byggdes har vi förutom halm o spån även hittat tidningar i isoleringen. Många intressanta artiklar från 1937 fram till krigsutbrottet o händelserna i början på 1940 har vi hittat o vi har naturligtvis sparat en del. Nu hittade vi den tragiska historien om hur två gossars lek med ett hemmagjort vapen slutade i ond bråd död, "då läkare inte stod att tjänstgöra på Närpes sjukhus." Det är intressant att läsa den utförliga förklaringen till händelsen på ett språk som inte används i dagens artiklar. Då efterlyste man tappade reservoarpennor i tidningsannonser o "gossar få genast tjänst som springpojkar om dessa äro redliga o hava egen cykel."

Renoveringen är efterlängtad, skönt att vara i gång. Det är intensivt, jobbigt men roligt på samma gång. Vi ser sen hur mycket vi hinner o orkar, men jag skulle gärna fortsätta i köket sen... nångång. Det slits o man ändrar i tycke o smak. Nåja, en sak i taget. Viktigast just nu är att vi får vårt vardagsrum tillbaka, varmare o mera 2014.

Det är många saker jag gått omkring o varit glad över de senaste dagarna. Min man trallar o är hemma. Han får ett välbehövligt avbrott från sitt jobb under sommaren. Vi renoverar vårt hem på jorden, tillsammans. Jag har fått råmjölk av grannen. Jag har ett jobb att gå till som jag verkligen trivs med. Jag hittade mera garn till ett påbörjat projekt, när alla garnaffärer påstår att det är en utgången nyans som inte mera finns att fås. Vi fick god hjälp att kasta ut det sista av golvet av en nyfunnen vän. Listan kunde göras mycket längre. Sen finns det naturligtvis bekymmer i mängd, större o mindre. Som att datorerna inte sammarbetar till belåtenhet i allmänhet o när man ska dela bilder på denna plats, att diskmskinen diskar bara när den vill o man undrar över hur man ska få sina barn att bli någotsånär kloka o mogna ungdomar med självbehärskning o lite uppfostran i bagaget... Men jag vill lära mig ta vara på guldstunderna o de små glimtarna av helighet som skiner i livet. - Mitt i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar