fredag 20 februari 2015

Färdigt och på gång i min handarbetskorg


Nu har jag bytt mönster. Byter från spindlar till snäckskal. Ytterligare en favorit som jag återkommer till. Den här har legat halvfärdig i UFO korgen ett tag men nu är jag inspirerad att göra den klar. Mjukt och fjäder lätt Huurre garn från Novita. Det fina med en UFO korg är att man kan ta tag i det som inspirerar för dagen. Det står ingenstans att man ska ha bara ett projekt på gång i taget. Jag stickar egentligen på en babyfilt men med plåster på vänster tumme är det lättare att virka...


Trött var bara förnamnet när jag kom från stan med matkassarna före lunch. Vardagen som jag ändå älskar rusar på i full fart, barn hit och barn dit, läxor, handla mat, hitta den försvunna vanten... Var och en laddar batterierna på sitt sätt och jag på mitt. Jag åt lunch med min äkta hälft, telefonerade med en väninna och test virkade en ruta i bomullsgarn. Jag är på banan igen. Det ska bli en filt så småningom. Jag har suttit fast i sjalträsket en lång tid, men har börjat snöa in på babyfiltar efter en paus. Det ska bli filtar till bättre behövande nånstans. Det brukar visa sig vart de ska sen. Två är färdiga. Garnet till den aprikosfärgade har legat 17 år i skåpet.


Till avdelningen: Färdig kan även två sjalar överföras från UFO korgen. Två sjalar som bara blivit till på nolltid. De kan inte kallas ufon för de hann knappt landa i korgen. Det blir så ibland! Vissa är helt enkelt specialprojekt, såna som växer fram under bön. Jag har äntligen insett att jag ska göra annat än sjunga i Guds församling på jorden. Kanske församlingen också drar en suck av lättnad att jag insett att jag inte ska sjunga... Jag har fått andra gåvor och saker på mitt hjärta. Och det är helt okej, kanske till och med meningen så från första början. Det tog mig bara 40 år att förstå att jag inte ska gräva ner min gåva till förmån för sånt man traditionellt SKA göra som aktiv kristen.

 
 
Sen surfade jag runt på Ravelry häromdan och fick en inspirations dusch. Inte för att jag saknat just inspiration men ändå... Det här är min passion, terapi och kanske till och med Gudagåva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar