söndag 19 januari 2014

Januari söndag


Sköna, underbara, iskalla januari söndag... Minus 23 grader ute, ingen har nån som helst lust att gå ut. Elden sprakar i vedspisen och jag försöker göra tusen roliga samtidigt. Ni förstår, det är en av de där lätträknade dagarna när alla tre barnen leker i bästa samförstånd och faktiskt uttryckligen sa att jag ska försvinna från vinden. Visst blickar jag uppåt o undrar hur länge det tar innan nån gråter, alternativt att taket kommer ner, för det går vilt till där uppe. Men än så länge unnar jag mig att virka, läsa, blogga o allt på en gång. Vet nästan inte var jag ska börja ens...Egen tid!

Läsa ja, det är sällan jag ger mig tid att läsa numera. Sällan jag har ro att koncentrera mig på en bok, en vuxen bok. Jag gör tappra försök ibland men kommer sällan över en hel roman utan att skumma halva boken. Ibland får jag för att läsa böcker om barns självkänsla o adoptionsforskning. Det intresserar mig. Men jag måste jag säga att jag njuter mest av högläsningsstunderna med barnen. Barnböcker är bäst! Jag är glad att få läsa Alfons Åberg igen o jag älskar ju Pettson o Findus. Sen mellankillen hade läsprojektet "En kvart om dagen" i skolan har vi läst högt, han o jag. Det är mysigt att unna sig tid med stora killarna och tillsammans har vi tagit oss igenom hela serien om LasseMaja´s Detektivbyrå, alla böcker om kioskdeckare Kalle Skavank o har bara en kvar av Kusinernas äventyr. Men vår favorit nummer 1 är ju naturligtvis Håkan Bråkan. Då kan till och med store storebror dra ner volymen på musiken för att höra.


Så slog blixten ner här vid lunchtid, trots kölden. Blev utan garn till mitt pågående projekt, med futtiga 6 varv kvar. Var irriterad bara under 3 sekunder för det var väntat och nästa projekt bara dök upp. Så jag njuter, är inne på tredje muggen kaffe redan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar